Saako autoilun hinta nousta päästöjen vähentämisen takia?

Ei saa nousta.

Akuuttina toimena polttoaineveroa päinvastoin on alennettava ja jakeluvelvoitteesta tingittävä. Turve on ainoa kotimainen varapolttoaineemme. Vielä jäljellä olevista turvetuottajista on tehtävä riittävän pitkillä sopimuksilla valtion sopimustuottajia

Oman auton käyttö varsinkin laajoilla Suomen itä- ja pohjoisalueilla on välttämätöntä, eikä auton omistamisen ja käytön kustannuksia voi enää lisätä, ei varsinkaan em. alueilla asuvien osalta, eikä kenenkään. Harva huvikseen ajelee, van siksi ettei muuta kulkumahdollisuutta ole kuin oma auto. Ennemminkin pitäisi kehittää julkista liikennettä ja henkilökuljetusratkaisuja sekä teiden ja rataosuuksien kunnossapitoa. Ja se yöjunayhteys Itä-Suomesta Helsinkiin takaisin – ei palaisi bensaa eikä kerosiinia niin paljon ja pääsisimme tarvittaessa töihin ja takaisin vaikkapa Helsinkiin ketterästi yön aikana.

Akuuttina toimena polttoaineveroa päinvastoin on alennettava ja jakeluvelvoitteesta* (bioperäisen poltttoöljyn jakeluvelvoite). Turve on ainoa kotimainen varapolttoaineemme. Vielä jäljellä olevista turvetuottajista on tehtävä riittävän pitkillä sopimuksilla valtion sopimustuottajia ja ammattiautoilijoille olisi hyvä saada **ammattidiesel-järjestelmä.

*Jakeluvelvoitteen tarkoituksena on edistää kestävien uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä. Vuoteen 2030 mennessä uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian osuus on nostettava EU:ssa 14 prosenttiin liikenteen energian loppukulutuksesta.
Vuonna 2022 jakeluvelvoite oli 12 prosenttia ja vuonna 2023 jakeluvelvoite on 13,5 prosenttia. Jakeluvelvoitteen alentamisen vuoksi toteutumatta jäävät päästövähennykset päätettiin kattaa korottamalla jakeluvelvoitetta. Jakeluvelvoite on 28 prosenttia vuonna 2024 ja nousee siitä asteittain 34 prosenttiin vuonna 2030 ja sen jälkeen.
** Ammattidieselillä tarkoitetaan energiaverodirektiivin sallimaa mahdollisuutta soveltaa tietyntyyppisiin kuorma- ja linja-autoihin tankattavaan dieselöljyyn alhaisempaa polttoaineverokantaa. Se on käytössä useissa EU-jäsenvaltioissa. Ammattidieselin käyttöönotto tarkoittaa kuorma-autoille tankatuista litroista maksettavaa veronpalautusta, mikä alentaisi yritysten kustannuksia. Belgiassa palautus on suurin eli 24,76 senttiä per litra (2020).